Pihvi

Pesästä kuuluu – lama-ajan styroksikeitin Jean ”Gordon” Ramsayn testissä

Aromipesä hautoo ruokaa kuin suomalaiset tunteitaan.

Sanat: Jean ”Gordon” Ramsay
Kuvat: Jean ”Gordon” Ramsay & Jussi ”Vanamo” Helttunen & Joonas ”Kolmonen” Brandt & Unilever Food Solutions

”Aromipesä”. Tuotteessa, jonka nimi herättää jo lähtökohtaisesti niin paljon reaktioita, täytyy olla jotain oikein. Kuten nimi implikoi, ”pesässä” on ”aromit tallella”. Siellä ”hautuu” jotain.

Voisin jatkaa tätä loputtomiin, ja te hihittäisitte pikkutuhmille konnotaatioille maailmanloppuun saakka.

Aromipesä on nerokas tuote juuri tästä syystä: se on hauska. Ihmisille tulee Aromipesästä hyvä mieli. Käyttäjän sydän aukeaa jo ennen kuin mieli ehtii edes ajatella, mitä kannen alla hautuu.

No, härkää sarvista: aivan kuten pesemättömät sukuelimet toppahousuissa tai savet puntissa, Aromipesän toiminta perustuu kuumuuden ja kosteuden säilyttämiseen sekä sen kääntämiseen takaisin itseensä, mitä tässä kutsuttakoon ”ouroboros-efektiksi”.

Aromipesässä kuumuus kuumottaa kuumuutta, muuttuu alfaksi ja omegaksi, on samanaikaisesti itsensä synnyttäjä ja oma lopputuloksensa. Aromipesä luo mikroilmaston, josta dinosauruksetkin syntyivät.

”Aromipesässä kuumuus kuumottaa kuumuutta, muuttuu alfaksi ja omegaksi.”

Aromipesässä kaikki ruoka muuttuu slow foodiksi.
Aromipesässä kaikki ruoka muuttuu slow foodiksi.

Tänä vuonna uustuotantona lanseeratun Aromipesän käärepahvissa lukee ruuanhaudutuslaatikko. Yhdyssanahirviö pakkaa aromipesämäisesti umpioituun pieneen kielelliseen tilaan kaiken, mitä Aromipesässä tapahtuu. Siellä haudutetaan ruokaa.

Maagismystillisesti minuuttien esikypsennyksellä saavutetaan kypsä tuote, kunhan ruoan antaa malttaa hautua Aromipesässä tuntien ajan. Temppu on yksinkertainen mutta nerokas. Aromipesää voitaisiinkin vuonna 2015 markkinoida ekologisena tuotteena, sillä se hyödyntää vähäisen energiamäärän superlatiivisesti: 5 minuutin keittämisellä perunat ovat tunnin päästä valmiit. Hernekeitto kuumenee 10 minuutin energiankulutuksella ja valmistuu sen jälkeen Aromipesässä 4 tunnissa.

Aromipesän mukavuusaluetta ovatkin haudutukseen perustuvat pataruoat, kuten karjalanpaisti. Pesän mukana tulevissa ohjeissa on myös pyrkimystä gourmet’n pariin: ”Kalaa Hollandaise-kastikkeessa” on huikentelevan rohkea veto puurojen ja vellien seassa, mutta looginen: kastikkeen sitruunainen raikkaus läpäisee kalan lempeästi pitkän haudutusprosessin aikana. Pitää vain muistaa laittaa perunat hautumaan toiseen Aromipesään.

"Luke, I am your father." Tämä ei ole retroa, tämä on vintagea. Tämä on alkuperäinen Aromipesä.
”Luke, I am your father.” Tämä ei ole retroa, tämä on vintagea. Tämä on alkuperäinen Aromipesä. Seuraavana Ravintolapäivänä 21.11.2015 Creat tarjoilee siinä haudutettua ruokaa. Merkitkää kalentereihinne ja aloittakaa paasto.

Jossain mielessä Aromipesä on täydellinen laman jälkeisen ajan tuote. Sen paluu paljastaa, että a) olemme olleet lamassa ja b) laman suhteen olemme nyt postkoitaalisessa depressiossa, jossa jokin muhii.

Aromipesä muuntaa perisuomalaisen luonteenlaadun kokkaamisen piiriin: jokin kuuma ja sihahtava vedetään tiukasti huulten taa ja alitajuntaan, jossa se hautuu vuosia. Aromipesä kokkaa niin kuin suomalainen käsittelee tunteitaan: hitaasti ja hautoen.

”Aromipesä kokkaa niin kuin suomalainen käsittelee tunteitaan: hitaasti ja hautoen.”

Jos kuvittelitte, että Fiskarsin sakset edustavat suomalaista keittiödesignia funktionaalisimmillaan, olitte väärässä.

Lamanjälkeiseksi tuotteeksi Aromipesän tekee sen tökerö halpuus. Se on styroksinen laatikko. Sen tekeminen maksaa markan. Alle markan.

Mutta tähän halpuus loppuu. Se mistä Aromipesässä maksamme – ja se mistä kannattaa maksaa – on konsepti, mutta myös täydellisesti sisällä olevaa kattilaa syleilevä muotoilu.

Unohtakaa aallot ja sarpanevat! Aromipesä on todellista suomalaista designia (”kotimainen laatutuote”, lukee kannessa), nerokasta yksinkertaistetussa funktionaalisuudessaan. Mikä parasta, lukuisista testatuista astioista parhaiten sen sisään mahtui Hackmanin 5 litran perusteräskattila, klassikko itsekin. Eli kotimainen tuote vaati sisälleen kotimaisen tuotteen.

Aromipesiä on myyty Suomessa lähes 80 000 kappaletta.
Aromipesiä on myyty Suomessa lähes 80 000 kappaletta.

Aromipesä on tiettävästi myös ainoa TV Shopin kautta markkinoitu tuote, joka todella toimii. (Äpäpäpä: Creatin päämajan naapurikonttorissa jyllää tälläkin hetkellä kirjanpito-ohjelma Passeli – edit. huom.) Ei ihme, että Aromipesiä myytiin kymmeniätuhansia kappaleita.

Vuosituhannen taitteessa Aromipesän suosio kuitenkin hiipui. Syy saattaa piillä siinä, että styroksihautomon sisällä valmistuu koostumukseltaan ja makupaletiltaan varsin harmaata ruokaa. Samoihin aikoihin Aromipesän kanssa Suomeen rantautui kaikenlaista nepalilaista ja meksikolaista yrittäjää, joiden tarjoilemat eksoottiset kokkailut saivat kansakunnan unohtamaan harmaan, yli yön hautuneen ohrapuuron syvästi suomalaiset subtekstit.

(Kieltämättä kannen kypsymisaikataulukossa esitetyt ”useimmat vellit” ei varsinaisesti herätä ruokahalua.)

Mutta ei se mitään, kyllä Aromipesässä hyvän lammascurryn tai eräänlaiset chicken tikka masalatkin valmistaa, jos vain pääsee yli ennakkoluuloistaan.

Ainakin aromit pysyvät tallessa. ■

Kiitämme

• energiansäästöä ja puhdaslinjaista designia

Moitimme

• kömpelöä sulkuklipsiä

Creatin Aromipesä vierailee Radio Helsingin Hej ska du ha! -oh­jel­mas­sa lauantaina 12. syyskuuta 2015. Virittäytykää taajuudelle.

JÄIKÖ NÄLKÄ?