Poklomi

Francis Goya, Proteuksen valinta

Mitä armoton hardstyle-tykittelijä (ja vannoutunut Ministry-diggari) kuulee, kun hän laittaa Francis Goyan soimaan?

Sanat: Harri ”Proteus” Andersson
Kuvat: Ari Taiminen


Goya-haaste? Otetaan vastaan.

On hienoa, että maailmassa on artisteja, jotka ovat myyneet kymmeniä miljoonia levyjä ja joiden levynkansia olen nähnyt kirppareilla sekä Anttilassa, mutten ikinä ole heidän musiikkiaan tietoisesti kuullut tai halunnut kuunnella.

Yksi näistä on belgialainen kitaristi ja säveltäjä Francis Goya, jonka instrumentaalibiisit ovat varmasti soineet lähes joka toisen Teneriffan tai Knossoksen hotellin aulassa.

Tykkään ammentaa musiikillista kokemustani ja kokea mahdollisimman paljon ennen ehtoolle joutumista, joten Creatin Goya-haaste oli ihana syy kuunnella Belgian pehmeää trubaduuria.

”Raju startti.”

Valitsin levyksi albumin nimeltä Kochać, sillä kannen viulisti näyttää nuorelta Päivi Räsäseltä, eli pakko olla kovaa kamaa – ja sehän oli:

1. Pod papugami

Raju startti. Bossa novan tahtiin lähdetään äärimmäisen imelin seurauksin, ei tarvitse olla romanttinen sielu ihastuakseen tähän epookkiin. Välimeren tunnelmat vahvasti läsnä.

2. Historia jednej znajomości

Parempi kuin edellinen, koskettavampi, mutta läähättävä bossa nova puskee läpi lantiota hapuillen. Panhuilun, kitaran ja pianon soolovaihtelu toistaa samaa kiertoa.

”Luciferin lemppari, todella rajua kamaa.”

3. Kochać

Nimikkobiisi. Herkkä pianostartti, josta siirrytään reippaaseen kasarityyppiseen mahtipontiseen jammailuun lantiot ja olkaimet heiluen. Kokonaisuutena ei niin paha kuin aiemmat, mutta pakottaa tarkistamaan Discogs-nettikirjastosta levyn julkaisuvuoden. Ei saatana, vuosi on 2001! Tästä siis lisäpisteet, sillä näin kasaria ei helposti saa aikaan.

4. Będziesz moją panią

Luciferin lemppari, todella rajua kamaa. Hupsun leikittelevän ahdistava kikkelihippa. Biisi sisältää kammottavat torvet. Albumin pahin eli paras raita, sillä jää vahvasti mieleen.

”Lopun rumpufilli ennen vikaa kertsiä päräytti.”

5. Dmuchawce, latawce, wiatr

Herkkää hanuria ja tasapaksua lurittelua. Leikittelevä kitarannäppäily vuorottelee hanurin kanssa. Biisinä heikohko. Lopun rumpufilli ennen vikaa kertsiä päräytti.

6. Niewiele ci mogę dać

Voimasoinnut pärähtää pianosta ja ollaan selkeästi asteen maturemmalla linjalla. Sortuu raskaaseen luritteluun, mutta melodiassa on enemmän tarttumapintaa ja lopun voimasoinnut takaavat uhkean lopun tanssilattialla.

7. Zanim zrozumiesz

Levyn paras biisi, johon on myös paras lopettaa ennen seuraavaa, sillä viisi biisiä olisi vielä jäljellä. Melodiassa on ehdottomasti eniten tarinaa ja tarttumapintaa. Viulut toimii ja hanurikin on maltillisesti messissä.

Summa summarum

Albumi onnistui luomaan tuntemuksia, joissa positiivisen ja negatiivisen helmeilevät aistimukset kokivat semirajua ristiriitaa aaltoilevan kitaran näppäilyn ja tungoksenomaisesti tunkevien hanurien, viulujen ja torvien sekä pianon parissa. Läähättävän bossa novan vaihtuminen kasarikomppiin loi uutta upeaa auraa jo vankan pohjan päälle.

Mestariteos! ■

Proteus – The Final Show Helsingin Kaapelitehtaalla 17.12.2022. Kuuntele Proteuksen lopettamista odotellessa tästä hänen sorvaamansa Goya-soittari.

Lue myös edelliset osat: Ari Taiminen, Paleface, Jussi Jaakonaho, Anni Lötjönen.

Tämä sarja ei pääty. Ainakaan ennen kuin Proteuksen keikkailu.

JÄIKÖ NÄLKÄ?

Pihvi

Rappiolla ei ole romanttista olla

Gino Thomas, diagnoosit mm. F31.9, F31.30 ja F41.01, kertoo elämästään määritelmiä pakenevassa kaupungissa. Kuvat Jonne Heinosen huomenna avattavasta...

3.3. 2016